Förstärkning av bostadsvägar - Vesterled - Tjæreborg, Danmark
S&P-asfaltförstärkningsnät kan också vara den perfekta långsiktiga lösningen för att bekämpa sprickbildning på bostadsvägar. I det här fallet användes S&P Carbophalt® G 200/200 i ett projekt i Esbjerg kommun i västra Danmark.
På den här sidan
- Ämne
- Förstärkning av bostadsvägar
- Objekt
- Vesterled
- Stad
- Tjæreborg
- Område
- Esbjerg kommun
- Land
- Danmark
- Datum
- Varaktighet
- 1 dag
Systemet
Projektbeskrivningar
Situationen
Vesterled är en bostadsväg som har fått många sprickor på grund av ålder. Vägen hade också ett antal skarvar från servicedäck i samband med renovering av avloppsledningar.
Utmattningssprickor i asfaltbeläggningar kan uppstå till följd av relaxation, när asfalten blir styv och spröd med åldern. Detta leder till att asfaltens flexibilitet minskar, vilket gör den känslig för skador i form av avböjning, temperaturförändringar och sammandragning.
Lösning
I samarbete med kommunen föreslog S&P att vägen skulle förstärkas med S&P Carbophalt® G 200/200 under ett 30 mm tjockt slitlager av SMA för att ge en långsiktigt hållbar lösning som i slutändan skulle minska underhållskostnaderna och resursanvändningen avsevärt.
Lösningen genomfördes och hela vägen förstärktes för att motverka potentiella reflektionssprickor i den nya slitbanan på cirka 30 mm.
Kostnadsbesparingar
För LCC-beräkningarna antogs livslängden för den förstärkta slitbanan vara cirka 24 år - vilket motsvarar livslängden för bostadsvägar utan skador på underlaget.
Beräkningarna visar att kommunen efter 24 år kommer att ha sparat cirka 300 000 danska kronor (i dagens danska kronor). Förstärkningen förväntas bevaras genom att slitlagret byts ut efter 24 år, och ytterligare beräkningar baserade på LCC-modellen visar att kommunens besparingar efter 40 år uppgår till minst 600 000 danska kronor (återigen baserat på nuvarande danska kronor).
Projektuppföljning
År 2022 har stora sprickor observerats på anslutande vägar, som reparerades samtidigt men utan förstärkning. Spricköppningarna är av samma slag som tidigare och finns i olika riktningar. I jämförelse förblev den vägsträcka som förstärkts med S&P Carbophalt® G 200/200 i toppskick, vilket framgår av bilderna nedan.
Material
S&P Carbophalt® G 200/200, 2.700 m²