Reparation av asfaltbeläggning - Ayrton Senna landsväg, SP-070 - São Paulo, Brasilien

SP-070 är en viktig transportlänk mellan São Paulo och Campos do Jordão, Vale do Paraíba och Rio de Janeiro samt den viktigaste vägen till Guarulhos internationella flygplats.

På den här sidan

Ämne
Reparation av asfaltbeläggning
Objekt
Ayrton Senna landsväg, SP-070
Stad
São Paulo
Område
São Paulo State
Land
Brazil
Datum
Varaktighet
4 Years

S&P Case Study

Situationen

På grund av att asfaltens slitlager hade spruckit sönder i stor utsträckning måste körfält på motorvägen beläggas på nytt ungefär var sjätte månad, vilket medförde återkommande höga kostnader. Detta innebar också upprepade trafikstörningar och slöseri med resurser.

Det allvarliga skademönstret orsakades av reflexsprickor från ett 25 cm tjockt cementbundet bärlagerskikt, som var helt sprucken på grund av den instabila undergrunden och de höga dagliga trafikvolymerna (90 000 fordon per riktning, varav ca 15 % tunga lastbilar).

Detta projekt hade använts som en testsektion under extrema förhållanden (instabilt underlag) och vanligtvis är sådana projekt typiskt problematiska när man använder asfaltförstärkningsprodukter. Intresset för just detta projekt var faktiskt så stort att universitetet i São Paolo deltog i uppföljningen av projektet och stödde det genom att utföra tester på arbetsplatsen och analyser.

Lösning

Den 18-19 april 2011 installerades S&P-asfaltförstärkningsnät på olika avsnitt på vägbana 4 på motorvägen. Eftersom de olika sektionerna hade olika nivåer av stabilitet och skador rekommenderade S&P kombinationer av rutnät och slitlager utifrån skadornas allvarlighetsgrad. Dessa sektioner kan ses nedan:

  • km 17+500 till 17+600 Glasphalt G + 5cm CBUQ (bitumen betong slitlager)
  • km 17+600 till 17+700 Carbophalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+700 till 17+850 Carbophalt G + 8cm CBUQ
  • km 17+850 till 17+950 Carbophalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+950 till 18+050 Glasphalt G + 5cm CBUQ

Målet var att uppnå en betydande förlängning av underhållsintervallen genom att minst fördubbla slitlagrets tidigare 6 månaders livslängd med hjälp av S&P-asfaltförstärkningar.

Projektuppföljning

För att få en direkt jämförelse av effekten av S&P-asfaltförstärkningsnätet på vägstrukturen gjordes en månad senare, i maj 2011, en ny beläggning av körfält 3, men denna gång utan något asfaltförstärkningsnät i strukturen. Därefter gjordes ytterligare granskningar av motorvägen under de följande månaderna och åren med följande slutsatser:

Datum Förfluten tid Tillstånd för körfält 4 (med gitter) Tillstånd för körfält 3 (utan gitter)
9 februari 2012 10 månader Mycket bra skick Det fanns redan tecken på nedbrytning och punktliga reparationer hade redan utförts
17 september 2012 17 månader Mycket bra skick Helt ny asfalterad för andra gången, eftersom körbanan inte längre ansågs säker
23 maj 2013 25 månader Bra skick Helt sprucken och redan i behov av ny beläggning igen
5 juni 2014 37 månader Lätta sprickor uppstod, men inte tillräckligt för att körbanan skulle betraktas som osäker och den klarade den externa inspektionen från ARTESP Helt ny asfalterad för tredje gången efter att den hade drabbats av alltför stora sprickor
28 januari 2015 45 månader Ingen ytterligare försämring observerades och minst ytterligare ett års livslängd förväntades.  

Sammanfattning

Sammanfattningsvis hade den S&P-förstärkta körbana 4 visat sig ha en livslängd som var mer än tre gånger längre än körbana 3 som reparerades vid samma tidpunkt. Detta trots att körfält 4 var det inre körfältet på motorvägen och att vi därför antar att det skulle ha fått högre och tyngre trafikbelastning. Inte bara det, utan körfältet med S&P-asfaltförstärkningsgaller överträffade också vida projektmålet att ha en livslängd på 12 månader.

S&P:s asfaltförstärkningsgaller är förimpregnerade med bitumen, och detta tillsammans med den öppna gallerstrukturen leder till en utmärkt bindning av gallret i lagren. Denna bindning är avgörande när man beaktar hur gallren fungerar genom att absorbera och fördela sprickbildningskrafter, vilket i sin tur skyddar den nya slitbanan genom att fördröja spridning av sprickor till ytan.

I det här fallet arbetade S&P tillsammans med kunden för att tillhandahålla en hållbar lösning trots utmaningarna med det mycket instabila underlaget och de höga trafikbelastningarna. Ytterligare information finns i bilderna nedan.

I augusti 2015 var man tvungen att helt ändra vägprofilen för att införliva nya utfarter till flygplatsen. Därför har det inte varit möjligt att fortsätta projektspårningen ytterligare eftersom vägstrukturen renoverades helt och hållet - inklusive att ersätta det instabila underlaget.

 

Contact

S&P Reinforcement Sweden

GBO Fastening Systems AB

Bruksvägen 3
Org. Nummer: 5565405452
593 75 Gunnebo
Sverige