Flygplatser - Göteborgs internationella flygplats - Göteborg, Sverige
Göteborgs internationella flygplats hade satt upp ett mål att öka sina PCN-värden på deras Taxiway L. En standard lösning för asfaltbeläggning skulle vara mycket dyr och flygplatsen frågade därför S&P Reinforcement för att komma fram till en bättre lösning.
På den här sidan
- Ämne
- Flygplatser
- Objekt
- Göteborgs internationella flygplats
- Stad
- Göteborg
- Område
- Göteborg
- Land
- Sverige
- Datum
Systemet
Projektbeskrivningar
Situationen
Baserat på resultaten av deflektionsmätningar med fallviktsapparat valde Swedavia och flygplatsen en asfaltstruktur på 26 cm med förstärkning av Carbophalt G 200/200 i bärarskiktet och under slitskiktet. Denna lösning minskade asfaltens tjocklek med ca.11,5 cm och tog bort ca.2.300m3 sand och stenmaterial. Flygplatsen har därmed sparat kostnader, tid och miljöpåverkan.
Lösning
Göteborgs internationella flygplats hade satt upp ett mål att öka sina PCN-värden på deras Taxiway L. En standard lösning för asfaltbeläggning skulle vara mycket dyr och flygplatsen frågade därför S&P Reinforcement för att komma fram till en bättre lösning där man skulle kunna minska asfaltens tjocklek - spara kostnader på nybyggnation och för bortskaffande av material. År 2015 etablerades ett testfält som förstärktes med Carbophalt®G. Fältet visade därefter en signifikant ökning av beläggningens lagerförmåga. Mätningar gjordes med fallviktsapparat 2015 och 2016.
Material
Carbophalt G 200/200, 40.000 m2