Återvinning av asfaltarmering – Riksväg – Mauth-Kreuzberg, Tyskland
Återvinning av armerad asfalt har traditionellt betraktats som en utmaning, men dokumenterade erfarenheter från Tyskland visar att många av de tidigare farhågorna inte gäller i praktiken.
På den här sidan
- Ämne
- Återvinning av asfaltarmering
- Objekt
- Riksväg
- Stad
- Mauth-Kreuzberg
- Område
- Bavaria
- Land
- Tyskland
- Datum
Systemet
Projektbeskrivningar
Situationen
Tidigare erfarenheter på marknaden har visat svårigheter med fräsning och återvinning av armerade asfaltbeläggningar. För att möta dessa utmaningar genomförde S&P år 2015, som en av de första tillverkarna av asfaltarmering, ett banbrytande och omfattande praktiskt försök. Resultaten visade tydligt att återvinningsbarheten för armerad asfalt i hög grad beror på vilket armeringsmaterial som används.
Praktiskt försök i full skala
En större statlig byggherre i Tyskland gav S&P möjlighet att verifiera resultaten genom ytterligare ett praktiskt test. Sommaren 2019 genomfördes testet i samarbete med välkända aktörer inom anläggningsbranschen.
Lösning
Testet utfördes på en 50 x 2,30 meter stor teststräcka på den bayerska riksvägen 2127 mellan Mauth och Kreuzberg. Arbetet utfördes under så realistiska förhållanden som möjligt. Inom två dagar frästes det befintliga slitlagret bort, S&P Glasphalt® G lades enligt specifikationerna, och ett nytt slitlager lades. På dag tre togs borrkärnor ut för analys i två oberoende laboratorier med fokus på skiktbindning.
Fräsning som vid vanlig beläggning
Själva fräsprovet genomfördes på dag fyra. Fräsmaskinen tog bort materialet i ett enda drag utan problem, och maskinföraren märkte ingen skillnad jämfört med icke-armerad asfalt. Det bekräftades senare att frästrumman hade fångat upp all armering utan synliga rester eller fastsättningar.
Inga oregelbundenheter i laboratoriet
De oberoende laboratorierna kunde inte påvisa några problem orsakade av fiberrester. Inte ens vid högre inblandning av armeringsrester i en efterföljande analys observerades negativa effekter.
Förberedelse med sortering
Det frästa materialet kunde utan vidare bearbetas i asfaltverket. Efter sortering och krossning framstod granulatet som homogent med enstaka synliga fiberrester. Den enda observationen var att vissa fibrer kunde avsättas i anläggningen.
Glasfiber i blandningsverket är inte synliga
I augusti 2020 producerades en ny asfaltblandning där 25 % av materialet bestod av återvunnet granulat med glasfiberrester från teststräckan. Blandningsansvarig noterade ingen påverkan från fibrerna under produktionen.
Asfaltering med standardmaskiner
Den färdiga blandningen användes vid reparationsarbeten på motorväg B12 vid Passau–Philippsreuth, nära rastplatsen Wasserscheide. Beläggningen lades på ca 400 m² under goda väderförhållanden med standardutrustning. Varken arbetsledare eller platschef observerade några negativa effekter av fiberingredienserna.
Följer etablerade processer
Testresultaten under realistiska förhållanden bekräftar att slitstarka asfaltbeläggningar förstärkta med S&P-glasfiber fullt ut kan ingå i befintliga återvinningsprocesser. Laboratorier, återvinningsföretag, asfaltverk och entreprenörer kan fortsätta använda sina befintliga rutiner och standardutrustning utan anpassningar.
Testet identifierade även nya detaljer som S&P och projektets samarbetspartners kommer att undersöka vidare, bland annat frågor kring identifiering, klassificering, laboratorieanalyser och kvalitetssäkring. Syftet är att utveckla tydliga och praktiskt användbara riktlinjer för hantering av asfaltarmering med glas- och kolfiber i återvinningssammanhang.