Återuppbyggnad av vägbeläggningen - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen

Grabiszynska street är en av de viktigaste vägarna in och ut ur den sydvästra staden Wroclaw i Polen. Vägen är utsatt för en mängd olika faktorer som lätt kan orsaka skador på vägytan, eftersom den dagligen trafikeras av pendlare och förändrade förhållanden med kalla vintrar och varma somrar. Före en förändring av vägnätets struktur i staden var vägen utsatt för stora trafikvolymer med en betydande andel tung trafik, eftersom den är en av huvudvägarna in och ut ur staden.

På den här sidan

Ämne
Återuppbyggnad av vägbeläggningen
Objekt
Grabiszyńska Street
Stad
Wroclaw
Område
Schlesien
Land
Poland
Datum

S&P Case Study - Download - NEEDS WORK

Situationen

År 2003 beslutade staden att lägga om vägen som bestod av historiska 9 x 11 cm stora stenblock. Att lägga en slät asfaltstruktur ovanpå stenblocken ger många fördelar för trafikanterna, bland annat en bekvämare körning och ökad trafiksäkerhet.

Att lägga asfaltsytor ovanpå stenblock kan dock snabbt leda till problem med sprickbildning på slitlagret på grund av eventuella differentialrörelser och bindningsproblem mellan asfaltbeläggningen och stenblocksunderlaget. Utöver denna utmaning var tiden särskilt kritisk vid en planerad renovering av vägen, på grund av den höga trafiken av pendlare på vardagar och spårvagnslinjen som löper över vägen. Avstängningarna av vägen måste vara begränsade och störningarna måste hållas till ett minimum.

Lösning

På grund av de befintliga höjdbegränsningarna (dränering, teknisk väginfrastruktur etc.) var planen att endast täcka stenblocken med ett 2,5 cm tjockt lager av höghållfast SMA-asfalt. Som förberedelse för arbetena hade endast ca 50 % av ytan höjts till nivå med en utjämningsbana. Detta berodde på att vissa delar av vägen hade skadats allvarligt under översvämningen 1997, medan gatstenarna på vissa ställen fortfarande var i gott skick. Som slitlager installerades ett tunt, speciellt blandat slitlager, liknande SMA, på endast 2,5 cm ovanpå. Lösningen betraktades som en "risk" på grund av det tunna slitlagret, och byggföretaget erbjöd endast en garanti på 6 månaders service under vägens livslängd efter installationen.

På S&P:s rekommendation beslutade vägägaren att förstärka broms- och stoppzonerna framför trafikljusen med S&P Carbophalt® G. S&P:s asfaltförstärkningsgaller installerades på dessa specifika platser för att motverka de skjuvkrafter och punktbelastningar som förs in i det tunna asfaltskiktet genom att trafiken bromsar, stannar och accelererar. De höghållfasta kolfibrerna i S&P Carbophalt® G är särskilt lämpliga för detta ändamål, eftersom de kan absorbera betydande krafter även vid de lägsta töjningarna (>1,5 %) och förankra dem i bindningen med den omgivande asfalten.

Projektuppföljning

Under de följande åren fortsatte S&P att övervaka vägens skick. Fokus låg inte bara på de områden där S&P Carbophalt® G hade installerats, utan även på de områden där det inte fanns något S&P-asfaltförstärkningsnät. Under projektets uppföljning var det tydligt att se att de områden med S&P:s asfaltförstärkningsnät fungerade utmärkt och att vägen förblev i gott skick, men att de områden där det inte fanns något förstärkningsnät snabbt drabbades av överdrivna sprickor och skador.

Bilderna nedan illustrerar och bekräftar hur S&P-väggarna presterade jämfört med vägsträckor utan väggar. De ytor som förstärkts med S&P-asfaltförstärkningar uppnådde en livslängd som var minst tre gånger så lång som de oförstärkta ytorna, och detta trots de ökade belastningarna och kraven i korsningsområdena. Det var inte förrän 2011, 8 år efter byggandet, som de första skadorna på de förstärkta ytorna blev synliga. Om man jämför detta med de 6 månader som entreprenören hade räknat med som livslängd för de oarmerade ytorna, blir prestandan hos S&P Carbophalt® G i denna tillämpning mer än uppenbar.

Material

S&P Carbophalt® G

S&P Carbophalt® G består av kol- och glasfibersträngar som till 100 % är impregnerade med bitumen. Det flexibla, anpassningsbara nätet gör det möjligt att lägga ut i kurvor samt att anpassa maskorna till underlaget eller dess ytstruktur. Det granulära aggregatet i de nya asfaltskikten kan tränga in i nätmaskorna, och en mycket hög skiktbindning kan uppnås via denna sammanfogade förbindelse. Detta garanterar att fibrerna är optimalt bundna och effektivt kan absorbera sprickbildande dragkrafter. Detta förhindrar effektivt att sprickor reflekteras från den befintliga beläggningen in i nya asfaltskikt och de skador som följer av detta. Förstärkningen ökar också systemets totala styvhet och förhindrar därmed framtida spänningsrevor.

S&P Ansvarigt kontor

Kontaktperson

Contact

S&P Reinforcement Sweden

GBO Fastening Systems AB

Bruksvägen 3
Org. Nummer: 5565405452
593 75 Gunnebo
Sverige