Reparation av asfaltbeläggning - Widoczna street - Warszawa, Polen
Före 2006 var Widoczna-gatan i den folkrika staden Warszawa, Polen, upprepade gånger ombelagd med nya lager asfalt som installerades ovanpå de befintliga sexkantiga plattorna.
På den här sidan
- Ämne
- Reparation av asfaltbeläggning
- Objekt
- Widoczna street
- Stad
- Warszawa
- Område
- Mazovia
- Land
- Poland
- Datum
Systemet
S&P Case Study - Download - NEEDS WORK
- Download PDF (1.6 MB)
Projektbeskrivningar
Situationen
Vägverket (ZDM) i Warszawa letade efter en mer hållbar lösning eftersom man upprepade gånger behövde lägga om Widoczna-gatan på grund av att slitbanan hade fått för stora sprickor och deformationer. Före 2006 reparerades vägen ungefär vart tredje år, vilket inte bara ledde till höga underhållskostnader utan också till trafikstörningar och onödig resursanvändning varje gång vägen skulle asfalteras om.
Alla lösningar som erbjöds behövdes dock utföras på en helg och överensstämma med tidsparametrarna för vägavstängningar. Det betyder att reparationen av vägen kan påbörjas först på fredagskvällen, men att vägen måste vara öppen för trafik senast på måndagsmorgonen.
Lösning
S&P rekommenderade användning av S&P Carbophalt® G i kombination med ett höghållfast SMA-ytskikt över hela ytan och stadens vägförvaltning (ZDM) i Warszawa accepterade rekommendationen och "tog risken" att prova en ny lösning för att lösa de återkommande problemen på vägen.
I november 2006 frästes den skadade vägytan till ett djup av 4 cm, vilket lämnade kvar ungefär 1 cm gammal asfalt ovanpå de befintliga sexkantiga stenblocken. S&P Carbophalt® G installerades sedan på bitumen tackcoat ovanpå innan den täcktes med ett 4 cm tjockt slitlager av SMA-asfalt.
Projektuppföljning
Eftersom målet med projektet var att öka vägens hållbarhet fortsatte S&P att följa upp vägens skick under de följande åren - med goda resultat i slutändan. Även 10 år senare, 2016, var vägens skick fortfarande utmärkt, vilket betyder att S&P:s asfaltförstärkningsnät definitivt hade tjänat sitt syfte och avsevärt ökat vägens livslängd samt skyddat den nya slitbanan från sprickspridning från underlaget - särskilt med tanke på de tidigare omläggningscyklerna på tre år.
Ökningen av vägens hållbarhet var inte överraskande med tanke på den lösning som tillhandahölls. S&P-asfaltförstärkningsgaller används för att fördela trafikbelastningen och de skjuvkrafter som uppstår i vägbanans struktur. Detta bidrar i slutändan till att förhindra bildandet av mikrosprickor, som när de bildas ofta leder till bredare skador och sprickor som blir synliga på ytan. Inte bara det, utan i det här fallet bidrog kolfiberns utmärkta egenskaper i S&P Carbophalt® G till att öka styvheten hos asfaltkonstruktionen tack vare fiberns stora kraftupptagningsförmåga.
Material
S&P Carbophalt® G
S&P Carbophalt® G består av kol- och glasfibersträngar som till 100 % är impregnerade med bitumen. Det flexibla, anpassningsbara nätet gör det möjligt att lägga ut i kurvor samt att anpassa maskorna till underlaget eller dess ytstruktur. Det granulära aggregatet i de nya asfaltskikten kan tränga in i nätmaskorna, och en mycket hög skiktbindning kan uppnås via denna sammanfogade förbindelse. Detta garanterar att fibrerna är optimalt bundna och effektivt kan absorbera sprickbildande dragkrafter. Detta förhindrar effektivt att sprickor reflekteras från den befintliga beläggningen in i nya asfaltskikt och de skador som följer av detta. Förstärkningen ökar också systemets totala styvhet och förhindrar därmed framtida spänningsrevor.