Flygplatser - Göteborgs internationella flygplats - Göteborg, Sverige

Göteborgs internationella flygplats hade satt upp ett mål att öka sina PCN-värden på deras Taxiway L. En standard lösning för asfaltbeläggning skulle vara mycket dyr och flygplatsen frågade därför S&P Reinforcement för att komma fram till en bättre lösning.

På den här sidan

Ämne
Flygplatser
Objekt
Göteborgs internationella flygplats
Stad
Göteborg
Område
Göteborg
Land
Sweden
Datum

Situationen

Baserat på resultaten av deflektionsmätningar med fallviktsapparat valde Swedavia och flygplatsen en asfaltstruktur på 26 cm med förstärkning av Carbophalt G 200/200 i bärarskiktet och under slitskiktet. Denna lösning minskade asfaltens tjocklek med ca.11,5 cm och tog bort ca.2.300m3 sand och stenmaterial. Flygplatsen har därmed sparat kostnader, tid och miljöpåverkan.

Lösning

Göteborgs internationella flygplats hade satt upp ett mål att öka sina PCN-värden på deras Taxiway L. En standard lösning för asfaltbeläggning skulle vara mycket dyr och flygplatsen frågade därför S&P Reinforcement för att komma fram till en bättre lösning där man skulle kunna minska asfaltens tjocklek - spara kostnader på nybyggnation och för bortskaffande av material. År 2015 etablerades ett testfält som förstärktes med Carbophalt®G. Fältet visade därefter en signifikant ökning av beläggningens lagerförmåga. Mätningar gjordes med fallviktsapparat 2015 och 2016.

Material

Carbophalt G 200/200,  40.000 m2

Contact

S&P Reinforcement Sweden

GBO Fastening Systems AB

Bruksvägen 3
Org. Nummer: 5565405452
593 75 Gunnebo
Sverige