Tävlingsbana - Formel 1 racingbana - Baku, Azerbajdzjan

Sprick förebyggande

Tävlingsbana - Formel 1 racingbana - Baku, Azerbajdzjan

Formel 1 Azerbajdzjans Grand Prix har hållits på Baku City Circuit sedan 2016. Gatukretsen - bara en av tre i Formel 1:s racingkalender - går bland annat genom Icheri Sheher, Bakus historiska gamla stad.

Ämne 
Tävlingsbana
Objekt 
Formel 1 racingbana
Stad 
Baku
Område 
Baku
Land 
Azerbaijan
Datum 
2016

Situationen

Den gamla stadskärnan är genomkorsad av många historiska kullerstensgator, vilket innebar särskilda utmaningar för planeringen av tävlingsbanan. Detta är särskilt viktigt eftersom Icheri Sheher är ett av Unescos världsarv sedan 2000. För att inte äventyra denna status var det nödvändigt att uppfylla Unescos krav på att tävlingsbanan skulle kunna monteras ned utan att lämna några rester efter sig när den inte längre skulle användas. Detta krävde att den historiska beläggningen separerades både rumsligt och mekaniskt från tävlingsbanans asfaltstruktur. Inom realistiska ramar kunde detta endast lösas genom ett separationslager av flis - vilket dock innebar en ny utmaning.

På grund av de extrema belastningar som tävlingsfordonen utövar på den slingrande gamla stadsbanan - upp till 4,5 g i bromszoner och kurvor - fanns det en risk för att asfaltstrukturen skulle rivas eller tryckas upp när den skulle frikopplas från underbyggnaden. På jakt efter en lösning vände sig ingenjörsfirman Hart Consult International GmbH, som fått i uppdrag att planera och projektleda tävlingsbanan, till S&P Clever Reinforcement GmbH.

Lösning

Konceptet

I nära samarbete mellan Hart Consult International GmbH och S&P:s ingenjörer utvecklades ett koncept för att möta utmaningarna. Det planerades att förstärka den treskiktade asfaltstrukturen i de särskilt belastade områdena, t.ex. kurvor och bromszoner, med S&P Carbophalt® G 200/200 asfaltförstärkning. Syftet med asfaltförstärkningen var att fördela de extrema belastningar som orsakas av tävlingsfordonen över ett större område och förankra dem i komponenten. Detta för att motverka skador på asfaltpaketet som ligger frikopplat på flisbädden.

Förstklassiga fiberegenskaper hos S&P Carbophalt® G 200/200

För detta ändamål måste armeringsfibrerna vara mycket styva (hög elasticitetsmodul) och ha hög draghållfasthet för att kunna absorbera stora dragkrafter även vid mycket liten töjning. Dessutom krävs en hög bindning av fibrerna i asfalten och en hög mekanisk bindning mellan asfaltslagren. S&P Carbophalt® G 200/200 är ett förstärkningsnät av kolfibrer i längs- och tvärgående riktning. Fibrernas extremt höga elasticitetsmodul (>240 000 GPa) gör det möjligt att uppnå en draghållfasthet på 200 kN/m vid en maximal töjning på <1,5 %. Tack vare den anpassningsbara nätstrukturen och bitumenpenetrationen skapas en mycket hög bindning mellan fibrerna och asfalten, vilket innebär att de kan aktiveras omedelbart när krafter verkar på dem. Detta gör S&P Carbophalt® G 200/200 idealisk för att förstärka asfaltkonstruktioner som utsätts för de högsta belastningarna.

Bevis på prestanda

De höga kraven för byggandet av racerbanor krävde ytterligare dimensionering, inklusive matematiska bevis för lämpligheten och prestandan hos den armering som skulle användas i asfaltkomponenten. Detta kunde tillhandahållas av S&P:s ingenjörer tack vare deras omfattande expertis på området statisk armering i armerad betong. Konstruktionen genomfördes i nära samarbete med experterna från Hart Consult International GmbH, som kunde tillhandahålla den avgörande informationen om tävlingsfordonens kördynamik och de ramvillkor som skulle beaktas vid beräkningen. En detaljerad beskrivning av det använda konstruktionskonceptet kan erhållas från S&P på begäran.

Projektuppföljning och förarsäkerhet

Det som ursprungligen var tänkt som en tillfällig åtgärd har nu visat sig vara värdefullt under lång tid. Sedan 2016 har asfaltkonstruktionen som förstärkts med S&P Carbophalt® G 200/200 inte bara gett värdefull säkerhet under de årliga Formel 1-tävlingarna och garanterat förarnas säkerhet, utan banavsnitten utsätts också för de påfrestningar som den dagliga vägtrafiken i Baku innebär under de perioder då det inte är tävling, och de presterar precis lika bra - om än mindre glamoröst.

Material

5 000 m² - S&P Carbophalt® G 200/200

Bildgalleri

  • Die Strecke in Baku vor dem Überbau.

    En kullerstensväg före installationen av asfaltsöverbyggnaden. Bild: Wikipedia

  • Die Kräfte breiten sich in Form eines "Brautschleiers" hinter dem Rennwagen aus. Bild: S&P

    Krafterna breder ut sig bakom racerbilen i form av en "brudslöja". Bild: S&P

  • Die Strecke während des Überbaus. Foto: HAMM AG

    En sektion av banan under asfaltsinstallationen. Bild: HAMM AG

  • Separationsskiktet var nödvändigt eftersom gatstenarna skulle bevaras. Bild: S&P

Service

Kontaktperson

  • Florian Eberth

    Florian Eberth

    Dipl.-Ing. (FH) FlorianEberth

    Tragwerksplaner / Ingenieur - FRP-Systeme, ARMO-System

    Phone 
    +49 6032 8680-162
    Mobile 
    +49 170 3896917
    Email 
    florian.eberth@spreinforcement.de
    Location 
    Simpson Strong-Tie GmbH

    Hubert-Vergölst-Straße 6
    DE-61231 Bad Nauheim

    Germany

S&P Ansvarigt kontor

Du är här

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Sedan 2012 har S&P varit en del av Simpson Strong-Tie, ett internationellt byggföretag med huvudkontor i Kalifornien och lokala kontor i hela Europa.

      Bolagets mål är att hjälpa kunderna att lyckas med sina projekt genom att tillhandahålla bästa kvalitet byggnadsbeslag, service support, produkttestning, träning och leverans av varor i tid.

    SIMPSON Strong-Tie