Återuppbyggnad av vägbeläggningen - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen

Sprick förebyggande

Återuppbyggnad av vägbeläggningen - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen

Grabiszynska street är en av de viktigaste vägarna in och ut ur den sydvästra staden Wroclaw i Polen. Vägen är utsatt för en mängd olika faktorer som lätt kan orsaka skador på vägytan, eftersom den dagligen trafikeras av pendlare och förändrade förhållanden med kalla vintrar och varma somrar. Före en förändring av vägnätets struktur i staden var vägen utsatt för stora trafikvolymer med en betydande andel tung trafik, eftersom den är en av huvudvägarna in och ut ur staden.

Ämne 
Återuppbyggnad av vägbeläggningen
Objekt 
Grabiszyńska Street
Stad 
Wroclaw
Område 
Schlesien
Land 
Polen
Datum 
2003

Situationen

År 2003 beslutade staden att lägga om vägen som bestod av historiska 9 x 11 cm stora stenblock. Att lägga en slät asfaltstruktur ovanpå stenblocken ger många fördelar för trafikanterna, bland annat en bekvämare körning och ökad trafiksäkerhet.

Att lägga asfaltsytor ovanpå stenblock kan dock snabbt leda till problem med sprickbildning på slitlagret på grund av eventuella differentialrörelser och bindningsproblem mellan asfaltbeläggningen och stenblocksunderlaget. Utöver denna utmaning var tiden särskilt kritisk vid en planerad renovering av vägen, på grund av den höga trafiken av pendlare på vardagar och spårvagnslinjen som löper över vägen. Avstängningarna av vägen måste vara begränsade och störningarna måste hållas till ett minimum.

Lösning

På grund av de befintliga höjdbegränsningarna (dränering, teknisk väginfrastruktur etc.) var planen att endast täcka stenblocken med ett 2,5 cm tjockt lager av höghållfast SMA-asfalt. Som förberedelse för arbetena hade endast ca 50 % av ytan höjts till nivå med en utjämningsbana. Detta berodde på att vissa delar av vägen hade skadats allvarligt under översvämningen 1997, medan gatstenarna på vissa ställen fortfarande var i gott skick. Som slitlager installerades ett tunt, speciellt blandat slitlager, liknande SMA, på endast 2,5 cm ovanpå. Lösningen betraktades som en "risk" på grund av det tunna slitlagret, och byggföretaget erbjöd endast en garanti på 6 månaders service under vägens livslängd efter installationen.

På S&P:s rekommendation beslutade vägägaren att förstärka broms- och stoppzonerna framför trafikljusen med S&P Carbophalt® G. S&P:s asfaltförstärkningsgaller installerades på dessa specifika platser för att motverka de skjuvkrafter och punktbelastningar som förs in i det tunna asfaltskiktet genom att trafiken bromsar, stannar och accelererar. De höghållfasta kolfibrerna i S&P Carbophalt® G är särskilt lämpliga för detta ändamål, eftersom de kan absorbera betydande krafter även vid de lägsta töjningarna (>1,5 %) och förankra dem i bindningen med den omgivande asfalten.

Projektuppföljning

Under de följande åren fortsatte S&P att övervaka vägens skick. Fokus låg inte bara på de områden där S&P Carbophalt® G hade installerats, utan även på de områden där det inte fanns något S&P-asfaltförstärkningsnät. Under projektets uppföljning var det tydligt att se att de områden med S&P:s asfaltförstärkningsnät fungerade utmärkt och att vägen förblev i gott skick, men att de områden där det inte fanns något förstärkningsnät snabbt drabbades av överdrivna sprickor och skador.

Bilderna nedan illustrerar och bekräftar hur S&P-väggarna presterade jämfört med vägsträckor utan väggar. De ytor som förstärkts med S&P-asfaltförstärkningar uppnådde en livslängd som var minst tre gånger så lång som de oförstärkta ytorna, och detta trots de ökade belastningarna och kraven i korsningsområdena. Det var inte förrän 2011, 8 år efter byggandet, som de första skadorna på de förstärkta ytorna blev synliga. Om man jämför detta med de 6 månader som entreprenören hade räknat med som livslängd för de oarmerade ytorna, blir prestandan hos S&P Carbophalt® G i denna tillämpning mer än uppenbar.

Material

S&P Carbophalt® G

S&P Carbophalt® G består av kol- och glasfibersträngar som till 100 % är impregnerade med bitumen. Det flexibla, anpassningsbara nätet gör det möjligt att lägga ut i kurvor samt att anpassa maskorna till underlaget eller dess ytstruktur. Det granulära aggregatet i de nya asfaltskikten kan tränga in i nätmaskorna, och en mycket hög skiktbindning kan uppnås via denna sammanfogade förbindelse. Detta garanterar att fibrerna är optimalt bundna och effektivt kan absorbera sprickbildande dragkrafter. Detta förhindrar effektivt att sprickor reflekteras från den befintliga beläggningen in i nya asfaltskikt och de skador som följer av detta. Förstärkningen ökar också systemets totala styvhet och förhindrar därmed framtida spänningsrevor.

Bildgalleri

  • September 2003 - Vägen byggdes av stenblock innan den asfalterades på nytt

  • September 2003 - Installation av S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installation av S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installation av S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installation av S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - S&P Carbophalt® G installerades fram till strax före korsningen

  • Februari 2006 - Skador på vägytan på ett område där det inte fanns något S&P-nät

  • April 2008 - Skador på vägytan på ett område där inget S&P-nät installerades, men vägytan efter sprickbildning är i gott skick på det område där S&P Carbophalt® G finns

  • April 2008 - Väg i bra skick där S&P Carbophalt® G finns

  • Jämförelse av samma vägsträcka där linjen tydligt visar var S&P-nätet installerades

  • November 2009 - Vägbeläggningen med S&P Carbophalt® G under sig förblev i utmärkt skick

  • November 2011 - 8 år efter renoveringen kan man tydligt se de första tecknen på skador på vägsträckan där S&P-gallret fanns och slitlagrets tunnhet

Service

Kontaktperson

S&P Ansvarigt kontor

Du är här

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Sedan 2012 har S&P varit en del av Simpson Strong-Tie, ett internationellt byggföretag med huvudkontor i Kalifornien och lokala kontor i hela Europa.

      Bolagets mål är att hjälpa kunderna att lyckas med sina projekt genom att tillhandahålla bästa kvalitet byggnadsbeslag, service support, produkttestning, träning och leverans av varor i tid.

    SIMPSON Strong-Tie