Reparation av asfaltbeläggning - Servicestation Parsberg - Parsberg, Tyskland

Sprick förebyggande

Reparation av asfaltbeläggning - Servicestation Parsberg - Parsberg, Tyskland

Bensinstationen i Parsberg ligger precis vid den hårt trafikerade motorvägen A3 som löper hela vägen från den nederländska gränsen i landets nordvästra del till den österrikiska gränsen i sydöstra delen av landet. Eftersom det är en viktig väg i hjärtat av Europa används den ofta av tunga lastbilar och bensinstationen i Parsberg är i sin tur ofta besökt.

Ämne 
Reparation av asfaltbeläggning
Objekt 
Servicestation Parsberg
Stad 
Parsberg
Område 
Bayern
Land 
Tyskland
Datum 
2011

Situationen

Tillfartsvägen till lastbilsparkeringen vid bensinstationen Parsberg ligger på en sluttning. Den utsätts för enorma belastningar på grund av det stora dagliga antalet lastbilar som stannar här och sedan svänger in på parkeringen. Skjuvkrafterna som verkar på asfaltstrukturen är så stora att vissa områden måste förnyas årligen på grund av de sprickor som uppstod, vilket resulterade i stora kostnader och insatser. På jakt efter en mer hållbar lösning för den privata kunden vände sig byggföretaget med ansvar för underhållet 2011 till S&P:s försäljningspartner i Bayern, Nadler Straßentechnik GmbH.

Lösning

I nära samordning mellan de inblandade parterna och med råd från ingenjörerna på S&P utvecklades ett rehabiliteringskoncept som å ena sidan skulle uppfylla kundens krav och å andra sidan begränsa stängningstiderna till ett minimum. Asfaltbeläggningen i det drabbade området ersattes till en tjocklek av 4 cm och förstärktes med S&P Carbophalt® G. En asfaltbetong för särskilda krav (S) med polymermodifierat bindemedel användes för detta ändamål. Asfaltarmeringen placerades under den nya slitbanan på det tidigare förberedda frästa underlaget. Därefter täcktes ytan tillfälligt med ett tjockt lager av 2/5-kornig flis för att skydda den nylagda ytbeläggningen tills den hade satt sig helt och hållet och hårdnat så att området kunde öppnas för trafik igen så snabbt som möjligt.

I detta scenario utför asfaltförstärkningen två uppgifter. Å ena sidan ökar den asfaltstrukturens styvhet och fördelar skjuvspänningarna över en större yta och förankrar dem i vägkroppen. Å andra sidan skyddar den det nya asfaltskiktet från reflekterande sprickbildning av skador som kan finnas i de djupare asfaltslagren.

Projektuppföljning

Den gemensamt utvecklade lösningen med S&P Carbophalt® G fungerade utmärkt trots de extremt utmanande förhållandena. Inte ens 6 år efter ytbeläggningen observerades några skador eller sprickor på den reparerade sträckan. Det var inte förrän 2020, 9 år efter installationen, som de första tecknen på slitage började synas i form av begynnande sprickor uppifrån och ner, men dessa hade ännu inte nått en sådan omfattning att den reparerade ytans användbarhet kunde ifrågasättas. Jämfört med den tidigare nödvändiga årliga reparationscykeln innebär detta att asfaltbeläggningens livslängd kan ökas minst nio gånger med hjälp av S&P Carbophalt® G-asfaltförstärkningsnätet.

Material

S&P Carbophalt® G

Bildgalleri

  • Tillstånd 2017 - 6 år efter installationen

  • Tillstånd 2017 - 6 år efter installationen

  • Tillstånd 2020 - 9 år efter installationen

  • Tillstånd 2020 - 9 år efter installationen

  • Tillstånd 2020 - första tecken på försämring efter 9 år, men skadorna anses inte vara tillräckligt stora för att vägen ska kunna repareras ännu

Service

Kontaktperson

S&P Ansvarigt kontor

Du är här

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Sedan 2012 har S&P varit en del av Simpson Strong-Tie, ett internationellt byggföretag med huvudkontor i Kalifornien och lokala kontor i hela Europa.

      Bolagets mål är att hjälpa kunderna att lyckas med sina projekt genom att tillhandahålla bästa kvalitet byggnadsbeslag, service support, produkttestning, träning och leverans av varor i tid.

    SIMPSON Strong-Tie