CO₂-besparingar i tidigare projekt

Användningen av Global Warming Potential (GWP)-värden möjliggör beräkning av CO₂-besparingar från tidigare projekt.
Innan vi installerar våra asfaltarmeringsnät har vi ibland information om de alternativa lösningar som föreslagits eller den historiska reparationscykelns längd. Med dessa data kan vi genomföra jämförande beräkningar med hjälp av Global Warming Potential (GWP)-värden för asfaltblandningar från olika nationella databaser samt CO₂-utsläppsdata från våra oberoende verifierade Environmental Product Declarations (EPD:er). Denna förmåga gör det möjligt för oss att kvantifiera de faktiska CO₂-besparingarna som uppnås genom att installera S&P asfaltarmeringsnät jämfört med alternativa lösningar, som ofta leder till betydligt högre materialförbrukning och utsläpp.
Related Content
Ca. 60 % CO₂-utsläppsbesparing
Med kunskap om att vägen behövde återbeläggas vart tredje år innan interventionen med S&P asfaltarmeringsnät, kunde vi använda denna information för att genomföra en jämförande beräkning med hjälp av Global Warming Potential-siffror från olika nationella databaser. Genom att implementera S&P:s lösning minskade de CO₂-ekvivalenta utsläppen med cirka 60 % enbart baserat på materialförbruket i detta projekt under den observerade 10-årsperioden.
Denna beräkning fokuserar enbart på material; de faktiska CO₂-besparingarna skulle vara avsevärt högre när man inkluderar ytterligare aktiviteter såsom fräsning, transport och allmänna arbetsprocesser kopplade till upprepade reparationscykler.
80 % CO₂-utsläppsbesparing
Baserat på siffror från den svenska vägmyndigheten (Trafikverket) resulterade användningen av S&P asfaltarmering i detta projekt i en besparing på cirka 1 700 ton CO₂-ekv. – eller 79,68 % – jämfört med en total utbyte av hela den bundna vägkonstruktionen.
Denna besparing i sig själv understryker de möjligheter som moderna asfaltarmeringssystem från S&P erbjuder för en hållbar omvandling av vägbyggnation.
Links
Minst 50 % CO₂-utsläppsbesparing
I detta projekt möjliggjorde en direkt jämförelse mellan körfält 3 och 4 en beräkning med hjälp av Global Warming Potential-siffror från olika nationella databaser för att visa effekten av S&P:s lösning på minskningen av CO₂-utsläpp. Körfält 4, förstärkt med S&P-material, visade sig vara betydligt mer hållbart än det oförstärkta körfält 3. Under den observerade perioden på 45 månader var CO₂-ekvivalenta utsläppsminskningar minst 50 % baserat enbart på materialanvändningen i detta projekt. Dessa siffror fokuserar enbart på materialbesparingar; de faktiska CO₂-minskningarna skulle vara avsevärt högre när ytterligare faktorer som fräsning, transport och andra arbetsmoment som krävs för upprepade reparationscykler inkluderas.
Links
CO₂-utsläppsbesparing på 40 %
Eftersom den tidigare föreslagna lösningen skulle ha krävt en ny 27 cm överbyggnad, möjliggjorde detta en beräkning av Global Warming Potential med hjälp av siffror från olika nationella databaser för att utvärdera effekten av S&P:s lösning på CO₂-reduktion. Resultaten visar att den dubbelskiktade S&P asfaltarmeringsnätslösningen uppnådde cirka 40 % CO₂-ekvivalent utsläppsminskning enbart baserat på materialanvändningen i detta projekt. Dessa siffror tar endast hänsyn till materialbesparingar; de faktiska CO₂-minskningarna skulle vara avsevärt högre när man inkluderar ytterligare faktorer såsom ökad fräsning, transport och andra arbetsmoment som är förknippade med den betydligt tjockare ursprungliga överbyggnadslösningen.
Links
Exklusiv partner för asfaltförstärkning i Sverige
S&P samarbetar uteslutande med vår betrodda partner Infracare Sweden AB för projekt i Sverige. Infracare Sweden AB har samlat många års erfarenhet av att arbeta med S&P:s asfaltförstärkningslösningar, kontakta gärna dem direkt för support gällande ditt nästa projekt!