Reparation av asfaltbeläggning - DK3 Statlig väg genom Pyrzyce - Pyrzyce, Polen

Strukturförstärkning

Reparation av asfaltbeläggning - DK3 Statlig väg genom Pyrzyce - Pyrzyce, Polen

S&P samarbetade med vägförvaltaren för att komma fram till en långsiktigt hållbar lösning för den statliga vägen DK3 i den polska staden Pyrzyce, som efter att ha varit framgångsrik skulle användas på ytterligare vägavsnitt i Västpommern.

Ämne 
Reparation av asfaltbeläggning
Objekt 
DK3 Statlig väg genom Pyrzyce
Stad 
Pyrzyce
Område 
Västpommern
Land 
Polen
Datum 
2006

Situationen

Den befintliga beläggningen bestod av ett grusunderlag med asfaltskikt ovanpå. Den totala tjockleken på asfaltlagren var 11-14 cm och deformationsmätningar som utfördes 2004 visade att ytans lastkapacitet motsvarade kapaciteten hos grusunderlaget, vilket innebar att det fanns allvarliga problem med vägens strukturella integritet.

Renoveringsplanen från vägförvaltaren var att fräsa till ett djup av 21-23 cm och lägga nya lager med en total tjocklek på 27 cm. På grund av att vägkonstruktionen på vissa ställen hade en tjocklek som var lägre än 23 cm, och för att inte störa den befintliga underbyggnaden, beslutade vägförvaltaren att förlita sig på råd från S&P och ändrade renoveringsplanerna.

Lösning

Lösningen som genomfördes var att lägga ut två lager av S&P-asfaltförstärkningsgaller för att å ena sidan utnyttja den befintliga strukturella substansen optimalt och å andra sidan se till att den nya strukturen klarar av framtida trafikbelastningar. Detta gjordes på följande sätt:

  • Fräsningen utfördes på ett djup av 2-3 cm.
  • Ett 3 cm tjockt utjämningslager läggs ut.
  • Förbituminiserat S&P Carbophalt® G installerades på bitumenhaltig beläggning.
  • Ett 6 cm tjockt BA 0/16-bindemedelskikt installerades ovanpå.
  • Förbituminiserad S&P Glasphalt® G installerades på bitumen som grundbeläggning.
  • Slutligen lades ett 4 cm tjockt SMA slitlager ovanpå.

Kombinationen av de två S&P-asfaltförstärkningsprodukterna i detta projekt hade specifika mål. Den höghållfasta kolfibern i S&P Carbophalt® G som placeras på undersidan av den nya asfaltkonstruktionen är utformad för att öka böjstyrkan och styvheten, vilket möjliggör en jämnare lastöverföring över hela konstruktionen. S&P Glasphalt® G under asfaltslidlagret fungerar som ett extra skydd mot att sprickor från underkonstruktionen och spänningsfält från trafikbelastningen kan sprida sig.

Den totala tjockleken på de nylagda asfaltlagren var ungefär 13 cm, vilket var en stor besparing jämfört med den tidigare planen där nya lager på totalt 27 cm skulle läggas ut. Detta ledde i slutändan till en avsevärd besparing av resurser, byggnads- och vägavstängningstider samt att man kunde behålla den ursprungliga beläggningsstrukturen på plats.

Projektuppföljning

Under våren 2007 gjordes nya kontrollmätningar som visade en betydande minskning av nedböjningarna jämfört med det ursprungliga tillståndet. Projektets framgång ledde till att man beslutade att genomföra denna rekommendation som en standardlösning under de följande åren. Under 2007 lades cirka 8000 m² vägsträcka på DK 6 i Malechowo om med hjälp av denna teknik. Därefter användes samma lösning även 2009 i Ryman och Nieradz, där 11000 m² respektive 22000 m² vägyta byggdes om på samma sätt.

Efter installationen av S&P:s asfaltförstärkningsgaller fortsatte S&P dessutom att följa upp projektet för att se till att vägen förblev i mycket gott skick. Detta kan ses på bilderna nedan från 2011 och till och med 8 år efter installationen 2014, där inga skador observerades på slitlagret.

Material

S&P Carbophalt® G

S&P Glasphalt® G

S&P-asfaltförstärkningar består av kol- och/eller glasfibersträngar som är 100 % impregnerade med bitumen. Det flexibla, anpassningsbara nätet gör det möjligt att lägga ut i kurvor samt att anpassa maskorna till underlaget eller dess ytstruktur. Det granulära aggregatet i de nya asfaltslagren kan tränga igenom nätmaskorna, och en mycket hög skiktbindning kan uppnås via denna sammanfogade förbindelse. Detta garanterar att fibrerna är optimalt bundna och effektivt kan absorbera sprickbildande dragkrafter. Detta förhindrar effektivt att sprickor reflekteras från den befintliga beläggningen in i nya asfaltskikt och de skador som följer av detta. Förstärkningen ökar också systemets totala styvhet och förhindrar därmed framtida spänningsrevor.

Bildgalleri

  • 2006 - Asfaltskikt installeras ovanpå S&P:s asfaltförstärkningsnät

  • 2006 - S&P asfaltförstärkningsnät installeras

  • 2011 - Vägen är fortfarande i perfekt skick några år senare

  • 2014 - Även åtta år senare finns det fortfarande inga skador på slitlagret och endast den längsgående skarven där de två asfaltsdelarna slogs ihop är synlig

  • Jämförelse av en vägsträcka under årens lopp

Service

Kontaktperson

S&P Ansvarigt kontor

Du är här

    Kontakt

    Legal info

    Legal info

    • Om Simpson Strong-Tie®

      Sedan 2012 har S&P varit en del av Simpson Strong-Tie, ett internationellt byggföretag med huvudkontor i Kalifornien och lokala kontor i hela Europa.

      Bolagets mål är att hjälpa kunderna att lyckas med sina projekt genom att tillhandahålla bästa kvalitet byggnadsbeslag, service support, produkttestning, träning och leverans av varor i tid.

    SIMPSON Strong-Tie